Yin Yoga

Yin Yoga versus Yang Yoga

De termen Yin en Yang zijn niet los van elkaar te zien, ze kunnen niet zonder elkaar bestaan. Maar vaak is 1 van beiden meer dominant. In Yoga practice kunnen we dat zeker herkennen.

Yin en Yang herken je vooral door ze te vergelijken met elkaar:

  • Yin is koeler, minder mobile, meer verborgen of in het centrum, vrouwelijk, dichter bij de aarde
  • Yang is warmer, beweeglijker, aan de oppervlakte, mannelijk, dichter bij de hemel

Om balans te ervaren zijn beide energieën in dezelfde mate wenselijk. Daarom is Yin Yoga op zich geen volledige practice, maar een aanvullende aan een meer Yange practice zoals Ashtanga, Vinyasa Flow, Bikram, Power Yoga.
Maar omdat we in een tijdperk leven met een heel hoog Yang gehalte is het voor bijna iedereen raadzaam meer Yin energie toe te laten, dwz meer rust, introspectie, meer energie brengen naar dieper gelegen weefsels om de daar opgebouwde spanning van de Yang leefstijl te ontladen.

Over Yin Yoga

Yin Yoga is een andere manier van yoga, en toch kunnen de houdingen (asanas) hetzelfde zijn als in een andere Yogales. Wat we doen is door het gebruik van tijd en intentie, veranderen we het doel waar de energie naar gedistribueerd wordt. Waar we in meer Yang practice de energie richten op de mobiele en aan de oppervlakte liggende weefsels en spieren, doen we dat met Yin yoga naar de minder elastieken weefsels die meer binnenin het lichaam bevinden

Invloed op het fysiek lichaam

  • Yang practice trekt de energie naar je spieren, maakt je ze sterker en elastischer.
  • Yin practice geeft zachte druk op gewrichten en meridianen terwijl lichaam stil is; en door aanhouden en intentie kan de energie naar de dieper liggende weefsels zoals ook de organen en bindweefsel. Op deze manier worden de gewrichten en weefsels sterker en flexibeler en worden de organen voorzien van nieuwe energie waardoor ze gezonder, vitaler worden.

Invloed op het mentale/emotionele lichaam

Wanneer je begint met Yin Yoga kan het zijn dat er een kakafonie aan emoties los komen op het moment dat je langer in een houding blijft. Bijvoorbeeld een stijve heup kan ons angst gevoelens doen hebben wanneer we lang in een achterover buiging zijn. Vaak identificeren we onszelf meteen met die emotie. We willen de spanning beheersen of de pijn verwijderen.

Zolang we observerend blijven en de emoties niet onderdrukken, ontkennen of ons er door laten leiden, mee identificeren, leren we onszelf een meditatief bewustzijn aan. Bewustzijn van sensaties, emoties en gedachten. Op deze manier leer Yin Yoga ons om moeilijke situaties of levensfases het hoofd te bieden (letterlijk), zonder weerstand. We stellen ons open voor elke ervaring.

Beoefenen van Yin Yoga geeft ons de tijd en ruimte om via het lichaam dat te verwerken wat we anders niet kunnen verwerken.  Het is een kwestie van jezelf toestaan je emoties volledig toe te eigenen zonder oordeel en zonder ze uit te leven. Het vermogen om met je lichaam en je bewustzijn stil te blijven, zonder oordeel, heel aandachtig, transformeren we de ervaring van een van strijd naar een van ontvankelijk zijn voor de uitdaging.